Nyt on jo asiakas tavattu. Asiakkaan toiveita on kuultu ja pikkuhiljaa ruvetaan toteuttamaan esille tulleita asioita. Logon Lauri on jo hyväksyttänyt asiakkaalla. Vähän oli ennen aikaista, mutta tehty mikä tehty (mielestäni se oli väärin toista ryhmää kohtaan). Värimaailma on valittu ja taustat olen laittanut projektikansioon. Sinänsä itse kotisivujen tekeminen etenee ihan hyvää vauhtia.

Vaikka homma eteneekin ihan mukavasti, olen silti jäänyt kaipaamaan vähän kiinteämpää yhteydenpitoa. Meillä on mahdollisuus kuitenkin sähköpostitse tai Facebookin kautta "keskustella". Tuntuu vähän sille, että olisin ihan ulkopuolinen tässä projektissa. Pojat ovat varmaan kovin kiireisiä. He ovat kuitenkin molemmat ns. ruuhkavuosia eläviä nuoria miehiä ja työn lisäksi on perhe ja harrastukset. Heille molemmille tuntuu tämä koulun käynti olevan niin helppoa, kun molemmilla on, ainakin tähän projektiin tarvittavat, eväät jo valmiina.

Nyt kun jo ollaan lähes syyslukukauden lopussa, on jäänyt niin paljon sellaista, mitä olisi halunnut oppia, mutta ei yksinkertaisesti äly ja aika riitä. Toivoin, että olisin oppinut käyttämään nettisivujen tekemiseen tarkoitettua ohjelmaa, mutta se ei taida onnistua. Kuvankäsittely on sekin ihan lapsen kengissä. Tiedän kyllä millainen oppija olen: tarvitsen opetusta. Ei sen tarvitsisi olla mitään rautalangasta väännettyä, mutta kun ei ole mitään käsitystä asioista, niin niihin on vaikea tarttua. Englannin kielisestä ohjelmasta on vaikea tietää miten mikäkin juttu toimii, jos ei kerta kaikkiaan ymmärrä mitä mikäkin sana tarkoittaa. 

Näiden asioiden kanssa olen ihan yksin, kun ei yksinkertaisesti ole ketään tuttavaa keltä kysyä. Niin kyllähän koulutovereilta voisi kysyä. Vaan kun on kysytty, mutta vastausta ei tule. Niin sitten jää opettajat. Ei vaan tunnu heilläkään aina olevan aikaa tällaiselle vanhalle oppijalle. Näissä asioissa olen niin "lyhyt nokkainen", että uskon kerrasta. Historia on opettanut, että minun ei kannata pyytää apua: yleensä se evätään.

Opiskelutahti on ollut tosi kova ja tehtäviä on ollut tähän mennessä ihan tolkuttomasti. En tiedä miten toisten opiskelut on menneet, mutta itse olen räpistellyt ihan äärirajoilla, vaikka minulla on useimpina päivinä aikaa koko päivä tehdä koulutehtäviä. Voin sanoa suoraan, että en olisi selvinnyt tästä koulusta, jos olisi tarvinnut käydä päivät töissä. 

Nyt lopetan tämän surkuttelun toteamukseen, että itse projekti etenee hyvin ja vauhdilla.